Gimnazjum nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi  im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie

Slide background
Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi

nr 12
w Krakowie

im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły

Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi

Гимназия с Интеграционными Отделами №12 в Кракове имени Ксендза Кардинала Кароля Войтылы

Cardinal Karol Wojtyla Junior High School No 12 in Cracow, (with integration classes).

Гімназія з Відділами Інтеграційними №12 в Кракові імені Ксьондза Кардинала Кароля Войтили

Slide background
Zajęcia z kaligrafii
Dowiedz się więcej tutaj !
Slide background

kaligrafia - rozwija, kształtuje i wychowuje

Włącz myślenie ...
... nie bądź powierzchowny.

ocena ucznia - rzetelna, opisowa, zrozumiała, wzmacniająca

Inteligencja emocjonalna

Slide background
Nauka i rozwój osobowości
Slide background
Integracja
Slide background
Sport i rekreacja
Slide background
By pokonać słabości...
...trzeba się z nimi zmierzyć.
Slide background
Komunikujemy się na okrągło ...
Slide background
Tutaj odkrywamy przyjaźnie ...

List od Królowej Elżbiety.

list 1

We have received the message from Her Majesty Queen Elizabeth II in reply to our letter to Her with Christmas and New Year’s wishes! We are very happy about that! This was practical and exciting lesson of writing!

Nasze grudniowe pisanie listu do Królowej Elżbiety ze świątecznymi i noworocznym życzeniami po długim oczekiwaniu zostało zwieńczone sukcesem- otrzymaliśmy krótki list z podziękowaniami i życzeniami pisany w imieniu Królowej przez jej damę dworu. Ta lekcja wytwornej  epistolografii była dla nas bardzo pouczającą i miłą, gdyż nie codziennie otrzymuje się listy od tak znamienitych osób.

Opiekun: Anna Ozga

Jaką szkołę średnią wybrać? Trzecioklasiści przed ważną decyzją.

doradztwo zawodowe 4

 

Dnia 26 stycznia uczniowie klasy 3A i 3B w ramach doradztwa zawodowego uczestniczyli w „Styczniowych spotkaniach gimnazjalistów”.
Trzecioklasiści wraz z opiekunami wybrali się do Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska
i Melioracji w Krakowie. Celem nadrzędnym tych spotkań była pomoc gimnazjalistom w wyborze dalszej drogi edukacyjnej na ponadgimnazjalnym etapie kształcenia. Zaprezentowały się tam różnorodne krakowskie szkoły, przedstawiając swój dotychczasowy dorobek, tradycje, szczególne osiągnięcia oraz ofertę edukacyjną na nadchodzący rok szkolny.
W trakcie imprezy nie zabrakło atrakcji, takich jak: pokazy, występy artystyczne, konkursy, degustacje i prezentacje, które w sposób niekonwencjonalny próbowały udowodnić, iż warto kształcić się w oferowanych zawodach. Nasi gimnazjaliści mogli także porozmawiać z uczniami i nauczycielami prezentujących się szkół, a także otrzymać ich szkolny folder.
W drodze powrotnej trzecioklasiści odwiedzili również Zespół Szkół nr 1 w Krakowie, w którym mieści się między innymi Technikum Komunikacyjne. Szkoła ta prowadzi „Otwarte czwartki” – dlatego też można było zwiedzić szkołę, poznać jej ofertę edukacyjną i wziąć udział w zajęciach warsztatowych.
Organizacja wyjścia na „Styczniowe spotkania gimnazjalistów” związana była z doradztwem zawodowym. Właściwy wybór szkoły ponadgimnazjalnej jest jedną z pierwszych, a jednocześnie ważniejszych decyzji życiowych młodych ludzi, warto więc było skorzystać z okazji, aby w jednym dniu i miejscu zapoznać się z aktualnymi ofertami edukacyjnymi krakowskiego szkolnictwa, tak aby podjęta decyzja okazała się najtrafniejszą – zgodną z zainteresowaniami i predyspozycjami każdego ucznia.

Opiekunowie:  Aneta Bicz, Emilia Bubis-Bieda, Katarzyna Niewiadomska-Węgrzyniak

Prawdziwa sztuka. Zainspirowani naturą. Wystawa: „Kachō-ga. Obrazy kwiatów i ptaków w sztuce Japonii i Zachodu”

manggha

W_dzisiejszym skomercjalizowanym świecie, gdzie w pogoni za tanią rozrywką prawdziwa sztuka przegrywa z grami komputerowymi, filmami DVD i Facebookiem, ważne jest rozbudzanie zainteresowań kulturalnych uczniów, uczenie ich świadomego odbioru dzieł sztuki i uczestnictwa w kulturze.

Dlatego w ramach zajęć pozalekcyjnych 17 stycznia pod opieką nauczycieli uczniowie z grupy wolontaryjnej (i nie tylko) mieli okazję obejrzeć niesamowitą wystawę przygotowaną przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Wystawa „Kachō-ga. Obrazy kwiatów i ptaków w sztuce Japonii i Zachodu” to fascynujące drzeworyty, siedemnastowieczne zielniki i ornaty, wspaniałe grafiki, rysunki m. in. Stanisława Wyspiańskiego, które z całą pewnością mogą oczarować i zachwycić każdego, kto zdecydował się odwiedzić Muzeum Manggha.

 Edyta Madej z klasy 3b tak opisała swoje wrażenia:

„(…) Główna część wystawy poświęcona była pracom malarskim i dziełom rzemiosła artystycznego, ale były również witraże i przeróżne szkice ptaków, zwierząt i roślin. Po wejściu na ekspozycję mogliśmy się rozdzielić, każdy z nas mógł w swoim tempie pooglądać każde dzieło. Po opuszczeniu wystawy nauczyciele przygotowali dla nas niespodziankę, wszyscy usiedliśmy przy stolikach. Każdy z nas miał okazję spróbować jednego z trzech rodzajów japońskiej herbaty.”

Ewa Dziób i Jolanta Stefanicka

                                                                                                         

Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka w naszym Gimnazjum.

"Miłość się nie pisze, miłość się czuje".

WP 20170118 10 34 24 Pro 3

   Na zdjeciu: Eryk Gorgoń z klasy 2b czyta rówieśnikom fragmenty książki.    

Dzień bez przyjaciela to jak dzbanek, w którym nie została nawet kropelka miodu!

- Kubusiu, jak się pisze "miłość"?
- Prosiaczku, "miłość" się nie pisze. Miłość się czuje!
Myślenie nie jest łatwe, ale można się do niego przyzwyczaić!

Jestem tu, gdzie stoję, a jeśli się ruszę, to mogę się zgubić.

 

   Kubuś Puchatek mieszka w Stumilowym Lesie. Kochają go miliony dzieci na całym świecie, niezdarnego Misia o Bardzo Małym Rozumku. 18 stycznia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka – jest to data urodzin pisarza Alana Alexandra Milne`a. Brytyjski autor wymyślił przygody małego misia i jego przyjaciół dla swojego syna Christophera. Jedna z zabawek dziecka - pluszowy niedźwiadek Winnie stał się pierwowzorem dla Puchatka. Z tej okazji w naszej szkole również odbył się Dzień Kubusia Puchatka. W tym dniu obowiązywał kolor żółty, na przerwach chętni uczniowie czytali fragmenty książki A.A. Milne`a i zajadali się chlebkiem z miodem. Można było również zdobyć dodatkowe punkty w rywalizacji o tytuł Super Klasy. Organizatorem szkolnego spotkania z Puchatkiem była Rada Uczniowska wraz z opiekunem p. Iwoną Ogonek, natomiast plakaty informacyjne wykonała grupa wolontaryjna.

   Choć bohater został nazwany Misiem o Bardzo Małym Rozumku, wypowiada wiele mądrych zdań i wszyscy możemy się czegoś od niego nauczyć.

Iwona Ogonek, Joanna Opalińska

В школах з’являться класи для іноземців

24 січня 2017

Агнєшка Май

В краківських школах навчається понад 1,5 тис. іноземців.

Йдеться про наступне. Учні з-за кордону зможуть навчитись польської мови і приготуватись до нових умов у так званому підготовчому класі.

В Гімназії №12 на вул. Ключборска має з’явитись перший у Кракові клас для дітей, які не знають добре польської мови. Йдеться про учнів з польських родин, котрі повернулись з-за кордону, а також про учнів з родин іноземців — говорить Міхал Столярек, директор Гімназії №12.

Створення таких класів можливе завдяки розпорядженню міністра освіти від 9 вересня 2016 р. Відповідно до нього в школах від нового року можуть з’явитись підготовчі класи, в яких учні матимуть змогу пізнати або вдосконалити польську мову.

Зараз такі учні немовби кинуті до глибокої води: одразу потрапляють до класу, де мусять навчатись по-польськи. Спочатку нічого не розуміють на уроках. Лише після кількох місяців, — батьки зазвичай наймають для них репетиторів — опановують мову, а ще разом з тим мусять опанувати навчальну програму.

В підготовчих класах учні матимуть три години вивчення польської мови. Крім того звичайні уроки проводяться польською, але з допомогою вчителя, котрий володіє також їх мовою. Ще в програмі пропонується вивчення культури країни, з якої походить учень. Разом з тим передбачено вирівнювальні заняття. Кількість учнів у такому класі не може перевищувати 15.

На думку Барбари Новак, Малопольського куратора освіти, таке представництво в Кракові дуже потрібне, оскільки родин, котрі повертаються з-за кордону щораз більше. — Побачимо, яким буде попит на такі класи. Важливо, аби учні, що вертаються до Польщі або приїжджають з інших країн, не були в програшному становищі на початку навчального року — говорить Барбара Новак.

Ще не відомо, чи в Гімназії №12 з’явиться один клас для іноземців, чи вона цілком перекваліфікується в школу для осіб, які приїхали з-за кордону. — На мою думку, такі діти не повинні бути згруповані в одному закладі. Важливо також, щоб були близько до школи — зазначає Міхал Столярек. Однак він також підкреслює, що все залежить від зацікавленості.

В краківських навчальних закладах вчиться понад 1,5 тис. іноземців. Найбільше з них — біля 500 — то Українці.

З огляду на привабливість для іноземців Інтернет-сторінка Гімназії №12 представлена чотирма мовами: польською, англійською, російською і українською. Гімназія на вул. Ключборскій відповідно з початковими планами мала бути ліквідована. Однак після громадських консультацій президент Кракова вирішив перекваліфікувати її в основну школу.

Директор школи має також інший задум щодо заохочення учнів. З нового семестру розпочинаються уроки з каліграфії. Як переконує Міхал Столярек, йдеться не лише про навчання дітей гарному письму в епоху комп’ютерів. Науковці довели, що навчання каліграфії позитивно впливає на розвиток мозку: під час ручного старанного писання працює 300 осередків мозку, тоді як під час писання на комп’ютері — лише 30.

Brzozowa 14, świeca, stalówka, gotyckie litery, atrament i Chorał Gregoriański, Nasze przygotowania do przyjęcia siedmiolatków i Dzień Pisania Odręcznego.

POLSKI

IMG 20170120 175910 4

DSC 0006 2

IMG 20170120 184758 2

DSC 0012 4

DSC 0004 2

Nasze przygotowania do przyjęcia siedmiolatków i Dzień Pisania Odręcznego.

 

Chłód na tyle przenikał gości, że każdy z nich poszukiwał pospiesznie wskazanego adresu. Józef Dietl, Święty Sebastian i ten niesamowity żydowski Kupiec - Berek Joselewicz. Echa ich życiowych postaw przeszyły moje myśli. Przechodząc przez każdą z tych ulic, próbuję wyłapać w oddali tabliczkę z napisem Brzozowa. Potem już tylko numer 14. Wiem, że dzisiejsze spotkanie i zadanie do wykonania jest trudne. Nie tylko dla mnie, ale również dla pozostałych Nauczycieli. Przecież to dziś my będziemy w roli uczniów. Dziś zajęcia z kaligrafii.

Dopóki będziemy pisać pięknie odręcznie, zachowamy sens nauczania i wychowania przez estetykę, piękno i dobro.

Już od września tego roku przyjmiemy do naszej szkoły pierwszoklasistów. Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 od 1 września 2017 roku wg projektu uchwały Prezydenta Miasta Krakowa będzie Szkołą Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły.

By być najlepszym wychowawcą i nauczycielem trzeba stale dokonywać refleksji nad swoimi działaniami i stale twórczo się rozwijać. W końcu w Piśmie stoi: „Nie samym chlebem żyje człowiek”, a i współczesny filozof, Tadeusz Gadacz, zauważa, że życie nie polega jedynie na wymianie energii, spożywaniu i wydalaniu, ale nade wszystko na twórczym działaniu („O umiejętności życia”).

Trochę chęć tworzenia, a trochę ciekawość spowodowały, że ośmioro naszych Nauczycieli, wzięło udział w warsztatach pisania kaligraficznego w Galerii 2 Światy, w której mieści się siedziba Fundacji Sztuka Kaligrafii.

Dorośli ludzie, którzy w swoim życiu zapisali ręcznie niejedną kartkę, zasiedli przy wygodnych stołach nad papierem milimetrowym i z piórkiem w ręku i z chwili na chwilę coraz mocniej dawali się unieść wehikułowi czasu, stając się średniowiecznymi skrybami, spowitymi dźwiękami chorałów gregoriańskich i mozolnie, w wielkim skupieniu stawiającymi gotyckie litery.

Wszyscy poszliśmy tam, by już w przyszłym tygodniu zainaugurować z Uczniami w naszej Szkole naukę kaligrafii, która nie tylko wpłynie na wyrobienie pięknego charakteru pisma – a ono, jak wiadomo, jest zwierciadłem duszy, ale także usprawni procesy myślowe, ponieważ w trakcie pisania ręcznego mózg pracuje aktywniej. Dodatkowo dzień 23 stycznia, to Dzień Pisania Odręcznego.

Mamy nadzieję, że uda nam się rozbudzić w naszych Uczniach przyjemność, jaką daje niespieszne, staranne pisanie i że dzięki temu nowemu zajęciu w nieodległej przyszłości przekonają się, że stali się spokojniejsi, uważniejsi, lepiej skoncentrowani, a to wprost przełoży się na przyswajanie przez Nich wiedzy. Ufamy, że rozwój Dzieci przez piękne pisanie powoli – bo wszystko, co wartościowe wymaga czasu - będzie stawał się faktem.

 Michał Stolarek

Dyrektor Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 w Krakowie imienia Księdza Kardynała Karola Wojtyły

 

Dziękuję, przepraszam i proszę – trzy słówka za małe trzy grosze :)

POLSKI

trzy grosze glanowska

 Dopiero były Święta, dopiero Patrycja i Zuzia chodziły między świątecznymi straganami na Rynku, a tu jest już za połową stycznia i znów chciałoby się gdzieś wspólnie wyjść.

W dzisiejszym spacerze wzięła udział piątka Pierwszoklasistów: Ada, Patrycja i Zuzia oraz Dominik i Piotrek. Jak poprzednio i teraz nadarzyła się okazja, by nauczyć się czegoś, a przede wszystkim: by pobyć razem.

Lekcja pierwsza: Proszę mi pomóc

Okazało się, że Patrycja i Zuzia nie miały biletów tramwajowych, a nie bardzo potrafiły je kupić w automacie. Co należy zrobić, kiedy czegoś się nie potrafi? Należy poprosić o pomoc J. Podeszłyśmy więc wspólnie do biletomatu i zakup czterech biletów okazał się nie tak straszny, jak się początkowo wydawało.

Lekcja druga: Przepraszam, czy możecie mi powiedzieć, gdzie jestem?

W drodze do zaplanowanego celu, którym była pokonkursowa wystawa szopek w Pałacu Krzysztofory, Dzieci przejęły rolę przewodników i starały się jak najlepiej objaśniać Nauczycielkę, gdzie się w danym momencie wszyscy znajdują albo jaki ważny obiekt jest właśnie mijany. Najlepszą przewodniczką w grupie okazała się Ada, natomiast Dominik świetnie opowiedział krwawą legendę o braciach budujących Kościół Mariacki.

W Muzeum Historycznym mieliśmy możliwość podziwiać kunszt domorosłych Artystów, którzy w tym roku wystawili swoje prace w Konkursie. Doprawdy, Jury konkursowe trudne miało zadanie, by wskazać, która z szopek jest najpiękniejsza – nam w każdym razie podobały się wszystkie: ruchome i statyczne, duże, średnie i małe. Dziewczynki zwracały przy tym uwagę na zestawienia kolorów i faktur, a Chłopcy prześcigali się w pomysłach, jak przetransportowano niektóre z eksponatów.

Lekcja trzecia: Dziękuję bardzo

Tak jak poprzednio, na koniec wycieczki poszliśmy na pierogi. Mimo pory w sam raz na obiad, kiedy to różne punkty gastronomiczne zapełniają się głodnymi ludźmi, w maleńkiej salce czekał na nas stół na dokładnie sześć miejsc. Szybko złożyliśmy zamówienie: tym razem rekordy popularności biły ruskie, które zamówiło aż pięcioro z nas, każde natomiast chciało inny napój: od mineralnej i herbaty, przez colę, koktajle, aż po gorącą czekoladę.

Mistrzem ceremonii okazał się Piotr, który orzekł, że należy być uprzejmym i za każdym razem, gdy pani kelnerka przynosiła kolejną część zamówienia, dziękował jej, a na koniec bez najmniejszego nakłaniania do działania, odniósł wszystkie naczynia do okienka zwrotów.

Mimo że pogoda nas nie rozpieszczała, bo było szaro, zimno i wilgotno, wycieczka udała się nadzwyczajnie, wszystkim dopisywały humory i nawet nie zauważyliśmy, jak szybko upłynęły nam ponad dwie godziny zegarowe, które zajęła wyprawa. W planach już mamy kolejne zajęcia w terenie.

Więcej o innych zajęciach w terenie, które uczą praktycznie przeczytasz tutaj.

Bogumiła Glanowska

 

Najsławniejsza historia o miłości na scenie Teatru Słowackiego! NEW YEAR STARTS WITH SHAKESPEARE !

POLSKI

Romeo i Julia fot E Krasucka 01 2

Nowy rok rozpoczęliśmy od mocnego akcentu teatralnego. W środę 11 stycznia klasy drugie wybrały się do Teatru im. Juliusza Słowackiego na przedstawienie „Romeo i Julia”.

           Reżyser Marcin Hycnar wystawił tragedię Szekspira jako widowisko taneczno – muzyczne, zachwycające swoją energią, pomysłami scenograficznymi, barwnością kostiumów, rozmachem inscenizacyjnym. Znana wszystkim historia nieszczęśliwych kochanków z Werony zyskała nowe życie dzięki uwspółcześnionej interpretacji. Mogliśmy się przekonać, że jest to dzieło uniwersalne, ponadczasowe.

A oto fragment recenzji Mateusza Durowskiego z klasy 2 a:

„Spektakl był bardzo porządnie zrobiony i zagrany przez aktorów. Scenografia też mi się podobała, a szczególnie otwierające się u góry na ścianie okno. Przedstawienie było bardzo długie. Pierwszy akt trwał prawie dwie godziny, nie wiem, ile drugi. Jednak najbardziej podobał mi się pomysł osadzenia akcji we współczesności, co niewiele zmieniło w fabule, oprócz sceny balu u Capulettich. Zamiast spokojnej muzyki, typowej dla czasów Szekspira, mieliśmy w przedstawieniu muzykę jak na dzisiejszych dyskotekach.”(fot. E.Krasucka)

                                                                                                                        Joanna Opalińska

 

Pierwszy śnieg, Wigilie i wspólne kolędowanie.

Wigilia to tak wyjątkowy moment w roku, że w naszym Gimnazjum świętowaliśmy ją przez dwa dni.

14 grudnia, we środę, nauczycielka języka angielskiego Pani Elżbieta Ryba wraz z kilkorgiem Uczniów zaprezentowała piękny program artystyczny. Złożyły się na niego kolędy śpiewane w języku angielskim przez Julię Plaze, której akompaniował Fabian Dydaś, a za oknem jak na zamówienie sypał pierwszy tej zimy śnieg. Na zakończenie wszyscy zebrani na głównym holu szkoły zostali poczęstowani pysznymi pierniczkami upieczonymi przez nasze Uczennice i roznoszonymi wśród Uczestników spotkania w pięknych wiklinowych koszykach.

Druga część wigilijnego spotkania odbyła się w ostatnim przedświątecznym dniu, czyli w czwartek 22 grudnia i składała się z trzech części.

Po drugiej lekcji cała Szkoła zgromadziła się jak tydzień wcześniej na pierwszym piętrze. Pan Dyrektor Michał Stolarek przywitał serdecznie wszystkich Uczniów i Nauczycieli, po czym zapowiedział występ Julii Kasperkiewicz. Uczennica II A zagrała na nowo zakupionym pianinie kolędę "Przybieżeli do Betlejem". Po Jej występie przyszła kolej na Uczennice klasy I B: Adę Lerkę i Zuzię Zbroję, które na ten wyjątkowy dzień przygotowały pod opieką Nauczycielki Bogumiły Glanowskiej recytację wiersza Bronisławy Ostrowskiej „Gwiazdka”. Następnie swój talent zaprezentował Fabian Dydaś z kl. III, który zagrał kolędę "Gdy się Chrystus Rodzi". Ostatni tego dnia indywidualny akcent należał do Julii Plaze. W Jej wykonaniu usłyszeliśmy wzruszającą „Kolędę dla nieobecnych”.

Po występach solistów, wszyscy zebrani zostali zaproszeni przez Pana Dyrektora do wspólnego kolędowania i budynek wypełnił się melodiami najpiękniejszych polskich kolęd, wygrywanymi przez nauczycielkę muzyki, Panią Klaudię Żak i naszym chóralnym śpiewem. Na zakończenie Ksiądz Grzegorz pieknymi słowami uwieńczył nasze spotkanie i zaznaczył, że "jeśli Bóg i wiara jest na pierwszym miejscu, to wszystko inne też będzie poukładane".

Następną częścią świętowania tego wyjątkowego dnia były spotkania wigilijne w klasach. Piękny akcent stanowiły odwiedziny Apostołów Wspólnoty: z każdej klasy do reszty grup szło kilku Uczniów, niosąc od siebie jakiś dar: róże, stroik, własnoręcznie upieczone ciastka, a nawet … wyśmienity barszcz. Nad wszystkimi unosił się zapach ciast, cytrusów, a przede wszystkim duch wzajemnej sympatii.

Kiedy klasowe Wigilie dobiegły końca, przy wspólnym stole spotkali się w końcu Pracownicy Szkoły wraz z zaproszonym Księdzem Markiem Hajdyłą – proboszczem pobliskiego kościoła Świętej Jadwigi Królowej. Wszyscy dzielili się opłatkiem, a potem długo rozmawiali, racząc się doskonałym barszczem i wspaniałymi wypiekami. Było tak, jak powinno być wśród ludzi sobie bliskich: serdecznie i spokojnie.

Wszystkim Uczniom, Rodzicom, Nauczycielom i sobie samemu życzę, by nasze własne Święta upłynęły w podobnej atmosferze życzliwości i zrozumienia, a Nowy 2017 Rok przyniósł nowe nadzieje i ich pomyślną realizację.

                                                                                                              Michał Stolarek

Dyrektor Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 w Krakowie im. Księdza Kardynała Karola Wojtyły

 

"WIERSZ NA BOŻE NARODZENIE"

autor: Wojciech Młynarski

 Takie prościutkie przemyślenie
na Święta w głowę mi się wwierca,
że każde Boże Narodzenie
to jest pytanie o stan serca.

Gdy złączy nas stajenka cicha,
czujemy jedną chwilę małą,
że nasze serce jeszcze dycha,
że nie ze wszystkim nam stwardniało,

Że został mały punkt, szczelina,
gdzie się choć jedna iskra złoci,
od której nagle się zaczyna
płomyk nadziei i dobroci.

Spójrz - znów mamy po lat siedem,
w kolebce Panna Syna pieści,
w krąg jest inteligencka bieda,
ale stół biały wszystkich zmieści.

Jest przy nim nas gromadka liczna
i chociaż goło, lecz wesoło,
i Twoja Matka - jaka śliczna,
ściska się z Tobą pod jemiołą.

Pamiętasz to? Poczułeś dreszcze?
To znaczy, że nie zginiesz w tłumie.
Wzruszyłeś się? Pożyjesz jeszcze
i sercem parę spraw zrozumiesz,

Bo jest w tym chyba jakaś racja,
że Święta w białych pól kobiercu
to jest magiczna operacja
czyniona na otwartym sercu.

Z tym sercem zawsze stara bida,
stwardniałe, zimne, ciężko chodzi,
więc taki zabieg mu się przyda
na Święta, gdy się Chrystus rodzi.

Nim się kłopotów zwali tyle,
co zawsze były, są i będą,
otwórz swe serce i na chwilę
spróbuj podleczyć je kolędą...

1998

Wesołych Świąt w Krakowie!

rynek12.2016

Miesiąc temu zajęcia rewalidacyjne poświęcone były treningowi orientacji w terenie i rozpoznawaniu znaków drogowych, a zakończyły się w pizzerii.

Dziś Zuzia i Patrycja miały okazję poczuć świąteczną atmosferę w kościele świętego Floriana, gdzie ukradkiem podglądnęły tradycyjną szopkę, na Starym Mieście udekorowanym girlandami lampek, wśród bożonarodzeniowych kramów na Rynku.

Dziewczynki analizowały konstrukcję szopki krakowskiej ustawionej przy Plantach – a potem miały za zadanie odnaleźć główną wieżę makiety wśród prawdziwej zabudowy.

Zadanie rozwiązała Zuzia, która pierwsza rozpoznała, że wieża z szopki jest wyższą wieżą Bazyliki Mariackiej, Patrycja z kolei zauważyła, na czym polega gra słów w nazwie restauracji „Krowarzywa”.

Obie gimnazjalistki w ramach małego co nieco degustowały kurtoskalacse (inaczej trdelniki) – tradycyjny deser z południa (Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia), a na wczesny obiad udały się do jednej z pierogarni.

Spacer ulicami Krakowa zajął nam dwie godziny i przyniósł wiele radości ze wspólnego spędzenia przedświątecznego czasu. Niebawem znów zrobimy sobie małą wycieczkę i podzielimy się z Wami wrażeniami.

Wesołych Świąt i Do Siego Roku! 

Bogumiła Glanowska

Poprzednia wersja strony

archiwum gimnazjum

.

.

Statut Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 w Krakowie im. Ks. Kard. Karola Wojtyły

pdf download